Cesty katecheze - časopis pro katechetiku a náboženskou pedagogiku

Hlavní menu:

03 Něco opustit (pro větší dobro)

Autor: Marino Gobbin - Překlad: Eva Liškutínová - Číslo: / ()

3. neděle v mezidobí „B“: Něco opustit (pro větší dobro)

Číst Když byl Jan Křtitel uvězněn, přišel Ježíš do Galileje a hlásal tam Boží evangelium: „… přiblížilo se Boží království. Obraťte se a věřte evangeliu!“ Když šel …, uviděl …, jak loví v moři; byli totiž rybáři. Ježíš jim řekl: „Pojďte za mnou a udělám z vás rybáře lidí… následovali ho. … a hned je povolal. Zanechali svého otce Zebedea… (Mk 1,14-20).

Znamení ● Rybářská síť

Porozumět ● Hlásal: Ježíš je ohlašovatelem Božího království. ● Evangelium: neboli „radostná zpráva“, sděluje, že Bůh se v Ježíši stal blízký lidem ● přiblížilo se Boží království: Boží „kralování“ (působení) je již mezi vámi v osobě Ježíše Krista ● Obraťte se: je odpovědí na tuto Boží přítomnost a působení. ● Věřte: znamená důvěřovat dobré zprávě, kterou nám přináší Ježíš; přilnout ke království a nechat se zapojit do dobrodružství života s Bohem ● Šel: Ježíš je na cestě a kdo chce být jeho učedníkem, musí jít stejnou cestou jako on. ● Uviděl... jak loví v moři: Ježíš se setkává s lidmi v jejich každodenním životě ● Pojďte: Ježíšovým oslovením se stává člověk povolaný a má se obrátit (zareagovat). To je nezbytné pro všechny křesťany. Následování Krista znamená novým způsobem jednat a novým způsobem myslet. ● Rybáři lidí: Ježíš rozšiřuje obzory života a zkušenosti. Aby mohlo dojít k tomu rozšíření, je třeba se vzdát práce i citových vazeb, které v tom člověku brání. ● Následovali: zaměřili celý život k uskutečňování Božího království, bezvýhradně důvěřovali Ježíši. ● Hned: povolání je naléhavé ● Je povolal: iniciativa přichází od Ježíše, který povolává bez našeho přičinění, s velkorysostí (i ty, o kterých ví, že jej zklamou). ● Zanechali: skutečně opustili svá dosavadní zaměstnání a jistoty.

Zamyslet se ● Je nádherné objevit, kým je Ježíš. Čím lépe ho poznáváme, tím raději o něm hovoříme s druhými. Když nás Ježíš volá, nacházíme vždy něco, co je třeba opustit. Když Ježíš povolává Šimona a Ondřeje, Jakuba a Jana, zanechají všeho a jdou za ním. Opustili rybářské sítě, protože si je Ježíš vyvolil. Možná, že i ty jsi někdy zanechal své oblíbené hry, protože tě rodiče vzali na zajímavý výlet. Pro učedníky však znamenal tento odchod s Ježíšem ještě více. Možná jsi někdy slyšel o lidech, kteří odjeli do dalekých zemí na misie a opustili na nějaký čas svoji rodinu, přátele a práci. Proč myslíš, že to udělali? Někteří lidé si kvůli Ježíši zvolili práci v nemocnicích nebo v domovech pro opuštěné lidi, i když tato práce pro ně není lehká. Znáš někoho ve svém okolí, kdo se rozhodl, že bude ve svém zaměstnání pomáhat druhým?

Vyprávět ● Štěpánka se stala misionářkou třídy. Ve třídě byl jeden spolužák, jmenoval se Michal, který často dráždil učitele, odmlouval jim a neměly ho rády ani děti. O přestávce se k němu Štěpánka přiblížila a snažila se s ním promluvit, aby viděl, že se někdo o něho zajímá. Spolužačky si z ní dělaly legraci, ale díky její dobrotě a trpělivosti se o něj začali někteří také zajímat, a tak se Michal začal cítit ve třídě lépe. Co způsobilo Štěpánčino jednání ve třídě? (Podle B. Ferrero. 365 malých příběhů pro duši, Elledici, 2007).

Další podněty k rozhovoru s dětmi ● je někdo u vás ve třídě takovým „misionářem“ míru, který dokáže urovnat konflikty, pomoci těm, kteří se ocitli na okraji zájmu nebo jsou druhým protivní? Jak se k němu ostatní chovají? Zkusil jsi někdy udělat něco dobrého pro druhého člověka, i když tě za to čekal posměch od ostatních? Pomohl někdy někdo tobě v podobné situaci? // Znáš nějaké povolání, bez něhož by lidská společnost nemohla existovat? Proč je tak důležité? Podle čeho si budeš volit povolání ty? // Musel jsi někdy něco opustit nebo se něčeho vzdát kvůli tomu, abys pomohl nebo udělal radost jinému člověku? Udělali to někdy pro tebe tvoji rodiče nebo kamarádi? // Opustil Pán Ježíš někoho nebo něco kvůli druhým lidem? Bylo to i kvůli tobě?

Metodická poznámka: Slovesa, která jsou v původním textu evangelia ztučtěna, tvoří základ příběhu. Napište je jednotlivě na čtvrtky a rozdejte dětem. Než začnete evangelium vykládat, pozvěte děti, aby se seřadily tak, jak jdou slovesa v příběhu za sebou. Případné chyby se „opraví“ při vlastním výkladu. Jde o zaměření pozornosti dětí právě na tato slovesa. Ježíš jen nehovořil, ale zejména konal a každý evangelijní příběh je výzvou k jeho následování.

Zdroj: Dossier Catechista, gennaio 2012, s. 58. zpracováno redakcí revue Cesty katecheze, leden 2012.

Ke stažení: Něco opustit - 3. neděle v mezidobí, 1 MB


© Redakční systém: Webdesignum 2009 - 2011