Cesty katecheze - časopis pro katechetiku a náboženskou pedagogiku

Hlavní menu:

07 Ježíš mluví o obnoveném světě

Autor: Marino Gobbin - Překlad: Eva Liškutínová - Číslo: / ()

7. neděle v mezidobí „B“: Ježíš mluví o obnoveném světě

Číst Když se Ježíš … vrátil do Kafarnaa, … hlásal Boží slovo. Tu k němu přicházeli s ochrnulým,… Ježíš … řekl ochrnulému: „Synu odpouštějí se ti hříchy“ Seděli tam však někteří z učitelů Zákona a ve svém srdci uvažovali: „Jak může ten člověk tak mluvit? Vždyť se rouhá … …Syn člověka … řekl ochrnulému: „Pravím ti, vstaň, vezmi své lehátko a jdi domů!“ (Mk 2,1-12).

Znamení ● berle a fialová štola…

PorozumětBoží slovo: je evangeliem (radostnou zvěstí) o spáse ● ochrnulý: Židé si mysleli, že ochrnutí jako i jiné nemoci jsou následkem hříchu ● Synu: je to něžné oslovení. Ježíš jedná s tímto člověkem s velkou jemností.● Hříchy: hřích je odmítnutí smlouvy s Pánem, kterou on nabízí; je to také nechuť žít opravdově podle své víry. Hřích poškozuje druhé, ale i nás. Ježíš řekl, že Bůh nás osvobozuje od hříchu, jestliže po tom vysvobození toužíme ● Učitelé zákona: byli to specialisté na znalost biblických textů a měli za úkol je vysvětlovat lidem. ● Rouhat se: urážet Boha. V Ježíšově době se tento hřích trestal smrtí. Marek představuje toto slovo jako odsouzení Ježíše, který si přivlastňuje právo dělat to, co je vyhrazeno jen Bohu ● Syn člověka: tento název používá často Ježíš, když mluví o sobě. Najdeme jej v knize Ezechiela a Daniela. ● Vstaň: je to jako: „buď vzkříšen, vrať se do života“ Označuje uzdravení ochrnulého od hříchu a nemoci.

Zamyslet se ● Je nádherné, když můžeme chodit, běhat, skákat, tančit a používat přitom vlastní nohy. Je to nádherné. Ale jsou i chlapci a děvčata, kteří se takto radovat nemohou, protože se pohybují na vozíku nebo pomocí berlí. Někteří jsou postižení od narození, jiní po úraze. Život je pro ně velmi náročný, ale to jim nebrání, aby se tím netrápili. K radosti přispívají nejen nohy, ale i srdce. Jsme šťastní, jestliže máme rádi druhé. Když Ježíš říká ochrnulému: „Vstaň a jdi domů“, uzdraví nejprve srdce, a pak nohy. Ježíš mu odpouští hříchy a smiřuje ho s Bohem, aby mohl projít životem s odvahou a radostí.

Vyprávět ● 21. července 1969, ve 3.56 hod., ráno, Armstrong, velitel vesmírné lodi Apolla 11 vstoupí na Měsíc a prochází se po něm. Po 19 minutách se odváží i jeho kolega Aldrin. Začíná období dobývání nekonečného prostoru - vesmíru. Armstrong řekl: „Pro člověka je to malý krůček, ale pro lidstvo obrovský krok.“ V listopadu 1969 tři kosmonauti (třetí se jmenoval Collins) přijeli do Evropy. V Paříži se před jedním hotelem shromáždilo velké množství lidí. Policie musela vytvořit prostor kosmonautům, kteří vyšli z hotelu k autu. Armstrong ale místo toho, aby šel dopředu, zamířil náhle směrem k člověku, který se nacházel ve třetí řadě. Byl to ochrnutý muž a seděl na vozíčku. Kosmonaut jej uviděl v davu. Oslovil ho, stiskl mu ruce a podepsal se mu. Předtím, než nastoupil do auta, se ještě jednou ohlédl, aby ho pozdravil.

● Jsem tak smutný. Dnes ve škole se mně Marek posmíval, že jsem „hubeňour“ a všichni kluci se mi smáli. Chtěl jsem ho zbít, ale jsem nemocný a Marek je silnější než já. Ne, nechci, aby se mi posmívali, protože kašlu, protože jsem hubený; nechci, aby učitelka o mně říkala mamince: „On tak hodně zlobí!“ Nechci, aby… Nechci už chodit do této školy (napsal desetiletý František.)

Pohybová aktivita ● Moderátor* přizve tři děti – dobrovolníky ke spolupráci. Zeptá se jich, zda se jim líbí, že musí v kostele sedět na místě a připojovat se k modlitbě spolu s ostatními. Poté se jich zeptá, co by zde chtěli dělat, kdyby si mohli vybrat. Zváží jejich návrhy a pokud uzná, že jsou proveditelné, slíbí jim, že jim to na chvíli dovolí, pokud se domluví a alespoň jeden z nich zkusí udělat to, co jim navrhne moderátor sám. Pokud si děti vymyslí něco nevhodného, požádejte je o jinou volbu nebo jim ji nabídněte (např. oběhnout kostel kolem dokola, vystoupat na kazatelnu a podívat se dolů apod.). Tomu, kdo se uvolí vykonat svěřený úkol, dejte košík s obrázky, jablky, malými sušenkami nebo čokoládkou – s drobnostmi, které jsou vhodné pro dospělé a starší lidi. Požádejte dítě, aby s košíkem obešlo dospělé lidi v kostele a nabídlo jim malý dárek.

Poté všechny tři děti najednou provádějí vybranou činnost. Moderátor ji po několika málo minutách ukončí a pozve opět děti k sobě. Požádá je, aby ostatním řekli, jak se cítí. Mají radost? Z čeho? Pokud se aktivita vydaří, je pravděpodobné, že dítě, které obcházelo s košíkem, bude mít radost také, protože se na něj všichni usmívali, někteří mu možná řekli něco hezkého apod. Toto dítě navazovalo skrze rozdávání malého dárku kontakt s lidmi v kostele. Všichni budou vědět, že je např. Pepík a že byl ochoten vzdát se lákavé možnosti mít radost z toho, co si sám zvolil.

Moderátor se může zeptat ostatních dětí, zda udělaly tuto zkušenost – prožít radost z toho, že udělaly něco pro druhé.

*Moderátorem je míněn kněz, jáhen, katecheta nebo animátor, který vede promluvu pro děti. Při této aktivitě je třeba brát ohled na přítomné dospělé věřící a je-li to třeba, dbát na to, aby i oni porozuměli smyslu aktivity a nepohoršovali se nad ní.

Zdroj: Dossier Catechista, febraio 2012, s. 59. zpracováno redakcí revue Cesty katecheze, únor 2012.

Ke stažení: 07-Jezis_obnova_sveta.jpg, 565 kB


© Redakční systém: Webdesignum 2009 - 2011