Stvoření - návrh praktické práce s Biblí
Autor: Petr Chalupa - Číslo: 2009/2 (Vypravovali, jak ho poznali)
V rajské zahradě Gn 2,4b-25Takzvaná druhá zpráva o stvoření v První knize Mojžíšově (Gn 2,4b–25) může být pro čtenáře mimo jiné výzvou k tvořivosti, jíž se člověk jako tvor podobá svému Stvořiteli. V souvislosti s tématem 2. čísla Cest katecheze je důležité, abychom si uvědomili, že Bůh nejen svět stvořil, ale stále je v něm přítomen a lidem svěřuje dotváření svého díla.
Následující scénář praktické práce s Biblí počítá s využitím názorných pomůcek. V případě, že okolnosti neumožňují takový postup, lze pracovat i bez rekvizit – s důrazem na práci s textem (s papírem a tužkou v ruce) – konkrétně např. střídáním společné a individuální práce.
Následující tabulka je skicou praktické práce s Biblí (Gn 2,4b–25), která je rozdělena do tří částí. V pravém sloupci je uveden metodický postup, v levém obsah jednotlivých metodických kroků.
Obsah | Metoda |
1. část – přiblížení k tématu | |
Než se budeme věnovat biblickému pojetí ráje, pokusíme se uvědomit si vlastní představy o něm. Procvičení imaginace Kameny nám mohou připomínat dávné časy, protože nepodléhají tak snadno zkáze Impulsy Oživujeme své představy a obrazy o rajské zahradě; na krajinu se díváme z ptačí perspektivy, potom zblízka, vnímáme detaily; jak dopadá světlo na kameny a rostliny, mnohotvárnost života (rostliny, zvířata a lidé), vůně, chuť… Usadíme se na pěkném místě, abychom dokázali intenzivněji vnímat okolí. Pozorujeme zblízka nějaký předmět nebo něco živého. Rozloučíme se s místem, ohlédneme se za krajinou a pak se od ní odloučíme; jsme znovu v místnosti a s kamenem v ruce, který připomíná rajskou zahradu. |
Pomůcky: větvičky, květiny, skleněné perly, mušle, semínka… různobarevné látky, papíry, tužky… pro každého kámen o velikosti zaťaté pěsti Každý účastník si vybere z košíku jeden kámen. Se zavřenýma očima se dotýká kamene a vyvolává své představy o ráji. Moderátor nabízí impulsy (z levého sloupce). Účastníky vyzveme, aby z připravených materiálů a kamene vytvořili kousek ráje, který se jim v představách o ráji zdál důležitý. Jednotlivé „ráje“ sestavujeme do kruhu, střed zůstává zatím volný. Nato řeknou účastníci ve dvou větách, co je podstatné v jejich představě o ráji. |
2. část – práce s textem | |
Charakter textu Gn 2,4b–25 Druhé vyprávění o stvoření není tak známé jako první, kněžský text vycházející ze sedmi dnů. Při pozorné četbě se objevují nesrovnalosti: funkce stromu poznání i stromu života; ohlášený trest smrti, k níž však nedochází; pasáž o řekách, která přeruší vyprávění. Text o stvoření, který je starší než kněžský text, vznikl pravděpodobně v pozdní době královské. |
Pomůcky: figurka z vypálené hlíny nebo biblické postavičky, různobarevné látky Účastníci čtou text po úryvcích. Jednotlivé prvky se znázorňují pomocí materiálů. Zároveň se na list velkého formátu zachycuje členění jednotlivých prvků celého vyprávěni. |
Před stvořením – verše 4b–6 „… ještě nebylo polní křoví… žádná polní tráva… nebyl člověk…“ Z výčtu negací vysvítá vypravěčův svět jako svět rolníka. Stav před stvořením je popisován jako neobyvatelná poušť bez vegetace. Hebrejský výraz, překládaný jako „záplava“, pomýšlí zřejmě na spodní vody. |
Účastníci hledají znaky, které jsou pro začátek vyprávění o stvoření charakteristické – zvolená slova – autorovy představy Položí na zem hnědou látku jako symbol země. Záplavu znázorní modrou látkou. |
Stvoření člověka – v. 7 Na rozdíl od známého kněžského vyprávění o stvoření, v němž je člověk stvořen teprve na závěr, ve starším textu je vše vytvářeno pro člověka. Je prvním stvořením. Autora zajímá především postavení a úloha člověka ve světě. V následujícím textu je vše zpodobeno ve vztahu k člověku. Podstatný rys člověka je znázorněn obrazně: Podobně jako hrnčíř hněte Hospodin Bůh člověka (hebr. adam) ze země (hebr. adama). „Dech života“, který dostává člověk jako jediná z živých bytostí, svědčí o zvláštnosti člověka a o jeho blízkosti vůči Bohu. |
Na hnědou látku postavíme figurku z vypálené hlíny nebo biblickou postavičku. |
Životní prostor člověka – v. 8 Eden je i podle jiných starozákonních textů Boží zahrada s bujně rostoucími stromy (srov. Iz 51,3; Ez 28,13; 31,9.16.18). V hebrejštině znamená slovo „eden“ slast. Ráj je tedy symbolem plnosti života a Boží péče. Ohrazená zahrada poskytuje zároveň bezpečí. Strom poznání dobrého zlého je umístěn uprostřed zahrady. Je jejím středem. Můžeme se tázat: Co znamená střed? Co máme uprostřed? Vyprávění o ráji není historickou zprávou, ale chce zdůraznit to, co je podstatné. |
Účastníci vytvářejí ohradu zahrady z větviček aj. Ty znázorňují plnost života v zahradě s květinami a ovocem. Doprostřed postavíme vázu s dvěmi větvičkami („strom života“ a „strom poznání“) V rozhovoru se zaměříme tematicky: – Co je střed? – Co u mne zaujímá střed? –Co je středem světa, středem našeho života? – Co bych u sebe nazval středem? |
Čtyři řeky – Gn 2,10–14 Počet čtyři symbolizuje čtyři světové strany. Řeka zastupuje bohatství vody a zaručuje plodnost zahrady. Poslední dvě řeky dokážeme identifikovat jako Eufrat a Tigris, dvě předcházející však nelze zeměpisně určit. Chavilou se míní Arábie. |
Účastníci znázorní modrými látkami čtyři řeky, tekoucí do čtyř světových stran. |
Úloha člověka – Gn 2,15 Lidský život není sladkým nicneděláním, ale tvořivou činností. K podstatě člověka patří nejen obdarování, ale také úkol. Má darovaný svět obdělávat a chránit. Zde znovu prosvítá povědomí rolníka. Prostor, který Bůh vytvořil pro člověka, je člověku svěřený, aby jej přetvářel a uchovával. |
Účastníci uvažují, jak symbolicky vyjádřit obdělávání a ochranu. (např. pomocí pásů/čar, které vycházejí od člověka a směřují do krajiny). |
Přikázání – Gn 2,16n. Tento úkol je spojen s přikázáním, popř. s vnitřním omezením, které je pojítkem s následujícím pádem do hříchu. Člověku jsou jako potrava dány k dispozici všechny stromy (je vegetarián). Zároveň je však varován, aby nedisponoval se stromem poznání uprostřed zahrady. Uprostřed se nachází něco, co je vyňato z jeho užívání. Jestliže by to nerespektoval, bude to mít ničivé následky – smrt. Člověk tedy ničí sám sebe, když chce disponovat se vším a své potřeby učiní středem, kolem něhož se vše točí. Jestliže to udělá, ztrácí vztah k Stvořiteli, který je nedisponovatelným středem života. Tento střed, z něhož vychází život, se mu pak stává omezením, proti němuž bojuje. Víme však, jak nebezpečné může být, když nedbáme na meze svého života, těla, duševních schopností (jídlo, spánek…). Poznání dobrého a zlého není míněno ve smyslu morálním, ale pomýšlí konkrétně na to, co život podporuje, nebo co mu škodí. |
Společně přemýšlíme, jak znázornit zákaz (např. omotat strom zářivou látkou). |
Společnost pro člověka – Gn 2,18–25 Člověk je ze své podstaty společenskou bytostí, potřebuje „pomoc“, která je chápána jako partnerka, nikoli jako služka. Stvoření zvířat je prvek zpomalující vyprávění. První krok nevede k úspěchu. Člověk má blíž ke zvířatům než k rostlinám. Pojmenování znamená, že zařazuje zvířata do svého světa, poznává jejich podstatu a navazuje s nimi vztah. Zvířata i člověk jsou stvoření ze země. Zároveň je zde zřetelný odstup: „pro člověka se nenašla pomoc, která by byla jeho protějškem“. Teprve stvořením ženy získává člověk jemu odpovídající protějšek. Vznik ženy z mužova žebra se často zneužíval k odůvodnění závislosti ženy na muži. Podřízenost ženy z biblického textu nevyplývá. Chvalozpěv ve v. 23 signalizuje vrchol vyprávění. V. 24 připojuje zvyk, který byl v patriarchální společnosti nemyslitelný. Muž by měl opustit rodičovský dům. Tři slovní obraty (kost z mých kostí, tělo z mého těla, žena z muže) vyjadřují blízké příbuzenství muže a ženy. V. 25 ukončuje zdařilé stvoření a je zároveň pojítkem s následujícím vyprávěním o lidském selhání. Ve zdařilém vztahu nemusí muž a žena nic skrývat. |
Přírodními materiály nebo rozstříhaným papírem se naznačí zvířata. Druhá figurka z vypálené hlíny nebo biblická postavička bude protějškem první k znázornění muže a ženy. Účastníci si všímají slovních obratů, které charakterizují vztah mezi mužem a ženou. Také by se mělo mluvit o předsudcích, které se někdy odvozují od tohoto textu. |
Člověk je ze země a zároveň je naplněn oživujícím Božím dechem. Je mu darováno celé stvoření, ovšem s podmínkou, že přijme omezení své dispoziční pravomoci. Jeho život je zároveň darem i úkolem. Především však je bytostí žijící ve vztazích. Vztahy člověka: Člověk – svět; Člověk – zvíře; Člověk – člověk; Člověk – Bůh Zaměření textu na člověka ukazuje, že nejde jen o výpovědi o počátku světa, ale o hlavní výpovědi o člověku, jeho podstatě, jeho životě ve světě. Autor textu se zabývá hlubokou podstatou, nejde mu o minulost. Proto vyprávění neodpovídá na otázku, kde Eden ležel a jaký byl. Zájem se upíná na člověka a na vše, co patří k jeho životu, jaké má možnosti. Proto se text zabývá (rolnickým) světem a daným úkolem, postupuje od rostlin a zvířat k člověku. Zde je vrchol vyprávění. |
Účastníci si s pomocí grafického znázornění (viz příloha: struktura Gn 2,4–3,24) uvědomují podstatné známky člověka. |
3. část – aktualizace | |
Biblické představy o ráji navazují na lidské obrazy o pokojném životě. Po staletí ovlivňovaly naše vlastní představy o ráji. Přesto však má každý člověk vlastní představy o tom, jak by měl vypadat ráj. | Účastníci porovnávají ráj, vytvořený uprostřed místnosti podle Gn 2,4b–25, se svým vlastními představami o něm. Sdílejí se především o to, co se jim jeví jako nápadné. |
Příloha: struktura Gn 2,4b–3,24
Struktura obou kapitol ukazuje, jak jsou obě vyprávění – o stvoření člověka (A) a provinění člověka (B) – navzájem propojena:(A) | příprava vyprávění a stvoření člověka | 2,4–7 |
(A) | založení zahrady jako životního prostoru pro člověka | 2,8 |
(A/B) | růst stromů – i stromu uprostřed zahrady | 2,9 |
dodatek | řeky zavlažující zahradu | 2,10–14 |
(A) | úkol pro člověka | 2,15 |
(B) | příkaz: povolení a vymezení | 2,16–17 |
(A) | zvířata jako tvorové zároveň s člověkem | 2,18–20 |
(A) | stvořením ženy dokončeno stvoření člověka | 2,21–24 |
(A/B) | nahota člověka | 2,25 |
(B) | svedení a provinění | 3,1–7 |
(B) | ukrytí, výslech, odhalení provinění | 3,8–13 |
(B) | kletby a tresty | 3,14–19 |
(B) | vyhnání ze zahrady | 3,20–24 |
Ke stažení: Postup vyprávění v Gn 2,4-3,24, 116 kB
Ke stažení: 0902-20 Stvoření - tabulka pro zpracování textu
Součástí metodiky "Stvoření" je i tabulka (na s. 22 v časopise), kterou mohou postupně vyplňovat účastníci katecheze. Tabulka velmi názorně ukazuje původní záměr Stvořitele a důsledky hříchu člověka. Tabulka je vyplněná, před použitím doporučujeme vymazat alespoň některé části, které jsou účastníci schopni doplnit sami na základě práce s biblickým textem.