Pozdravení pokoje
Autor: Jan Šlégr - Číslo: 2009/4 (Otevíral jim oči (recenzováno))
Anotace:Je až s podivem, jak velkou pozornost přitahuje v životě věřících podání ruky s přáním Pánova pokoje. Stačí si vzpomenout např. na pohřeb Jana Pavla II., kdy italský komentátor Bruno Vespa právě v tuto chvíli přerušil svůj komentář a televizní diváky vyzýval k pozornosti, komu americký prezident G. Bush podá ruku. Anebo možná známe z našich kostelů, že si někdo vybírá místo k sezení tak, aby určitým lidem nemusel podat ruku při pozdravení pokoje.
Pojďme se společně podívat nejprve na svědectví, která se o tomto gestu dochovala z období církevních otců. Poté se budeme věnovat praxi různých liturgických rodin a na základě jejich modliteb poodhalíme, jaké bohatství pozdravení pokoje skrývá.
Typologie pozdravení pokoje v prvních staletích
První věc, kterou můžeme z dějin vyčíst, je veliká
rozmanitost,
která zahrnuje jak přesné místo gesta
pozdravení pokoje při slavení
eucharistie, tak jeho význam, včetně lidí, kteří
toto gesto konají. Profesor
Paul De Clerck uspořádal dostupná svědectví do
pěti typologií, kterých se rádi
přidržíme. Námi studované gesto může tedy
být součástí obřadů křesťanské
iniciace, biskupského svěcení, může být gestem
přijetí či usmíření, jakož i
součástí
obřadů svatého přijímání.V patristických textech se hovoří doslova o „políbení pokoje“ nebo o „svatém políbení“. Dokument nazývaný Traditio apostolica nám přináší dvojí svědectví, které se týká jednak křesťanské iniciace, jednak biskupského svěcení. Na adresu katechumenů uvádí, že oni vykonají políbení pokoje až po křtu, protože jejich políbení není ještě svaté. Poté co katechumeni odešli, následovaly přímluvy, zakončené svatým políbením (TA 4). Pokud jde o nově vysvěceného biskupa, políbení pokoje konané všemi přítomnými a doprovázené slovy „je hoden“ znamená, že ho všichni věřící přijímají v jeho novém postavení.
Další význam, který políbení pokoje mělo při liturgii, bychom mohli vyjádřit pojmem přijetí - adopce, a to ve dvojím smyslu: vzhledem k Bohu přijetí toho, že jsme jeho dětmi; vzhledem k bratřím a sestrám, že patříme k sobě, tedy vzájemné přijetí. Tento dvojí rozměr nacházíme např. u Tertuliána z Kartága, který kolem roku 200 píše katechumenům o modlitbě a mimo jiné kárá ty, kteří kvůli soukromému postu odmítají políbení pokoje po přímluvách, neboť toto gesto je pečetí modlitby“ (De oratione /O modlitbě/ 18).
Jeden z významů políbení pokoje se týká také usmíření. Je ale třeba hned dodat, že samo usmíření bylo vyžadováno k věrohodné modlitbě mnohem dříve, než ho nacházíme v souvislosti s pozdravením pokoje. Tak např. v dokumentu nazývaném Didaché neboli Učení dvanácti apoštolů datovaném do
„V neděli – v den Páně – se shromážděte, lámejte chléb,
vzdávejte díky, když jste předtím vyznali své hříchy, aby vaše oběť byla čistá.
Ať mezi vás nechodí nikdo, kdo má spor se svým bližním, dokud se neusmíří, aby
vaše oběť nebyla znesvěcena“. (překlad je vzat z Lekcionáře č. 4 pro denní
modlitbu církve s. 72)
Vnímání políbení pokoje jako usmíření nacházíme v tzv. mystagogických katechezích na přelomu
„Potom volá diákon:
„Vzájemně se přijměte a vzájemně se
pozdravujte.“ Nechápej to tak, že je to běžné
políbení jako na tržišti od
obyčejných přátel. To není takové
políbení, ale to políbení spojuje
navzájem
duše a zasnubuje je se zapomněním na
veškeré zlo. Políbení je tak
znamením
spojení duší a zapuzením vzpomínek
na veškeré zlo. Proto Kristus řekl:
„Přinášíš-li tedy svůj dar k
oltáři a tam si vzpomeneš, že tvůj bratr má něco
proti tobě, nech svůj dar tam před oltářem a jdi se napřed
smířit se svým
bratrem, teprve potom přijď a obětuj svůj dar.“ (Mt 5,23-24)
Políbení je tedy
smířením, a proto svatým, jak někde blažený
Pavel zvolal řka: „Pozdravujte se
navzájem svatým políbením“ (Ř 16,16)
a jinde Petr: „Pozdravujte se navzájem
políbením lásky.“ (1 P 5,14) citováno
z: Sv. Cyril Jeruzalémský, Mystagógické katecheze, 5,3,
Velehrad, 1997, s. 59.
Dostáváme se tak k poslednímu významu pozdravení pokoje, které má své místo v rámci obřadů svatého přijímání. Ocitáme se na začátku 5. století a dokumenty, které máme k dispozici, jsou: dopis papeže Inocence I. a Augustinovy homilie. Právě zmiňovaný papež odpovídá r. 416 na otázky biskupa v Gubbiu, který se ho mimo jiné ptal i na pozdravení pokoje. Papež vysvětluje, že pozdravení pokoje má své místo po anafoře; je jako pečeť, kterou se uzavírá modlitba.
Nyní se přesuneme z Říma do severní Afriky, kde v městě Hippo byl na přelomu
Biskup Augustin se zabývá též otázkou, jak se zachovat při pozdravení pokoje, jestliže se někomu přes vynaložené úsilí nepodařilo získat od bratra odpuštění:
„Potom se říká
Pokoj vám. Velkou svátostí je
políbení
pokoje! Tvoje políbení ať je opravdu znamením
lásky. Nesmíš být Jidášem!
Zrádce
Jidáš ústy Krista líbal, ale v srdci mu
strojil úklady. Ale může se stát, že
někdo jiný je vůči tobě nepřátelský a ty nejsi
schopen přesvědčit ho, uklidnit
ho: nezbývá, než abys ho snášel.
Nesmíš mu oplácet ve svém srdci zlo zlem;
on
nenávidí, ty miluj a pak můžeš klidně
líbat (Sermo 229,3).
Jaký význam bychom mohli dát pozdravení pokoje, o kterém hovoří sv. Augustin? V jeho době bylo v africké církvi běžné, že modlitbu Páně doprovázela dvě gesta: zatímco se při slovech „odpusť nám naše viny“ věřící bili v prsa, potvrzovali pravdivost slov „jako i my odpouštíme“ políbením pokoje.
Zdálo by se tedy logické učinit závěr, že v Augustinově pojetí má pozdravení pokoje charakter usmíření. Přesto je potřeba vnímat slovo „pokoj“ v širším smyslu, protože v Augustinově době znamenal především jednotu církve. Tím tedy políbení pokoje vyjadřuje plnou účast na společenství církve. Jako jeden příklad za všechny můžeme uvést nápisy na hrobech z tehdejší doby, kdy výraz fidelis in pace (věřící v pokoji) označuje pokřtěného, který zemřel ve společenství církve, zatímco donatisté psali fidelis in fide evangelii (věřící ve víře evangelia).
Shrnutí pojetí gesta církevními otci
Svědectví církevních otců můžeme shrnout do následujících
řádků. Necháme-li stranou obřady křesťanské iniciace a svěcení, nacházíme v podstatě
tři chvíle, kdy se konalo pozdravení pokoje. Nejstarší zvyk je spojený se
zakončením přímluv. Byl běžný od poloviny druhého do poloviny třetího století v
Římě, Kartágu a Césareji v Palestině. Praxe z přelomu Dokumenty, kterými jsme se nyní zabývali, jsou různého charakteru: některé pouze popisují průběh liturgie, jiné ji komentují. Právě tyto komentáře odůvodňují praxi církve odkazy na různá místa v Písmu svatém. Zjednodušeně můžeme říci, že církevní otcové, kteří vykládají pozdravení pokoje jako pečeť modlitby (Origenes) či v něm vidí rozměr společenství (Augustin), se odvolávají výhradně na svaté políbení, k jehož uskutečnění apoštol Pavel vyzýval na konci některých svých listů; přestože stejnou citaci najdeme i v mystagogických katechezích, je v nich přítomna pouze jako důsledek jiné citace, a sice té, která vyžaduje nejprve usmíření a pak přinesení oběti
(Mt 5,23s).
SVĚDECTVÍ LITURGIE
Východní liturgie
V jedné věci se všechny východní liturgie shodují: počítají
s pozdravením pokoje před začátkem anafory. Určitá rozmanitost spočívá v tom,
že některé liturgické rodiny umisťují vyznání víry (credo) před pozdravení
pokoje, jiné bezprostředně před anaforu. Velkou pestrost nacházíme v uspořádání
rituálního programu samotného pozdravení pokoje. Někdy se skládá jenom z dialogu
mezi knězem a lidem a hned poté jáhen vyzve lid: „milujme se navzájem“; jindy
se používá jedna, dvě, někdy i tři modlitby. Úzké spojení mezi pokojem a anaforou
je možné vyčíst i z té skutečnosti, že úvodní dialog k některým anaforám
obsahuje téma pokoje ať ve výzvě jáhna, nebo v odpovědi lidu.Pokoj, o který shromáždění věřících prosí a který si vzájemně předávají svatým políbením, je popisován jako „pokoj, který Kristus daroval apoštolům“, nebo jednoduše „pokoj Boží“ či „pokoj z nebe“, který v koptském ritu je charakterizován jako ten, který patří k Boží přirozenosti a je plný spásy.
Možná nás překvapí, že modlitby náležející k pozdravení pokoje jsou prostoupeny naléhavou prosbou, aby Bůh učinil nehodné shromáždění věřících hodným vykonat toto gesto. Tato prosba je formulována různým způsobem a souvisí s vědomím toho, co se za slovem pokoj skrývá, jak jsme měli možnost vidět v předcházejícím odstavci. Nakonec je to dar Ducha, který očišťuje a uschopňuje věřící, aby vykonali toto gesto s čistým srdcem; gesto, které zviditelňuje jednotu církve, které se stává poutem plnosti, poutem lásky a pokoje.
Římská liturgie
A nyní se vraťme opět do římské liturgie, ve
které se asi
většina čtenářů cítí být doma. Pokud
jde o liturgickou praxi římské církve, až
do konce Hispánská liturgie
Poslední liturgie, u které se v našem
pojednání zastavíme,
je liturgie hispánská (mozarabská, viz
slovníček). Jestliže v římské liturgii
máme různá svědectví ohledně
umístění pozdravení pokoje, v
hispánské liturgii
tomu tak není. Tato liturgie je pro studium obřadu
pozdravení pokoje
neodmyslitelná, neboť se vyznačuje dvěma rysy: jednak má
toto gesto od
nejstarších dob trvale místo před začátkem
anafory, jednak každý mešní formulář
obsahuje devět variabilních modliteb (jako např. v
římském ritu máme vstupní
modlitbu apod.) a mezi ně patří i modlitba k pozdravení
pokoje. To znamená, že
tento obřad sestává jak z textů, které se
pravidelně opakují, tak z textů,
které se mění v každém formuláři.Tyto proměnlivé texty (jedná se o 166 modliteb) nám předkládají velmi bohatý obraz o pokoji, protože ho popisuje z různých pohledů více než stovka sloves. Pokud bychom chtěli zjistit, co je příčinou pokoje, došli bychom zřejmě k odpovědi, že je to Bůh sám, neboť on nám chtěl dát poznat svůj pokoj, abychom po něm mohli toužit a o něj prosit. V prvé řadě tedy přísluší jemu, aby pokoj daroval, rozmnožil, zdokonalil a chránil.
„Svaté políbení“
Zastavme se ještě krátce u výrazu svaté
políbení. Na počátku
se bezpochyby jednalo o skutečný polibek, ale postupem času se v
tom kterém
kulturním prostředí ustálil způsob
vykonání gesta odpovídající
tamním
zvyklostem (např. sepnuté ruce a vzájemná
úklona, podání ruky apod.). To, že v
liturgických
textech i nadále nacházíme zmínku o
svatém políbení, je třeba chápat ve vztahu
k Písmu svatému, které stojí v
pozadí modliteb církve.Výzva „Pozdravte se navzájem svatým políbením“, kterou nacházíme na konci některých listů apoštola Pavla (Ř 16,16;
1 K 16,20; 2 K 13,12; 1 Te 5,26), není metaforou pro vyjádření přátelských citů. S velikou pravděpodobností začal vyzývat k tomuto způsobu pozdravení jako první apoštol Pavel, neboť ani latinské ani římské dopisy starší než texty Nového zákona nic podobného neznají.
Přídavné jméno „svatý“ v novozákonních spisech má velký význam, neboť označuje křesťany; oni jsou svatí, protože jsou posvěceni Duchem. V sedmi autentických listech apoštola Pavla se slovo „svatý“ třináctkrát vztahuje k Duchu Svatému.
Závěrem
Podíváme-li se do slovníku současného
světa, nacházíme slovo
pokoj pouze ve spojeních jako „ať mi dají
pokoj“, „chci žít v pokoji“ anebo
„světový mír je ohrožen“. Jedná se
tedy o něco negativního, nepřítomnost války,
sporu a hádek; dokonce i „smlouvy o míru“
jsou v podstatě vzájemným slibem, že
za určitých podmínek nebude pokračovat nevraživost. Liturgie nám předkládá pokoj jako něco velmi bohatého a pozitivního. Viděli jsme, že dokonce byl synonymem pro společenství církve.
Na obřad pozdravení pokoje můžeme nahlížet také z pohledu sakrifikálního (obětního), a to v dvojím smyslu. První ho zařazuje do eucharistické oběti, především v těch liturgiích, kde se toto gesto koná před začátkem anafory a uschopňuje shromáždění, aby přineslo oběť milou Bohu; druhý je také vázaný k perspektivě usmíření a obohacuje ji tím, že vnímá obřad pozdravení pokoje sám o sobě jako oběť, protože ho považuje za skutek lásky: „Nezapomínejte na dobročinnost a mějte pochopení pro druhé: to jsou oběti, jaké se Bohu líbí.“ (Žd 13,16).
Poznámky:
1 Modlitba Pane Ježíši Kriste, tys řekl svým apoštolům..., se objevuje v Německu v
2 Srov. PHILLIPS, L. E. The Ritual Kiss in Early Christian Worship. (Joint Liturgical Studies 36), Cambridge, 1996.
LITERATURA – ZÁKLADNÍ DÍLA:
HERTLING, L. Communio. Chiesa e papato nell’antichità cristiana. Roma, 1961.
DE CLERCK, P. Le geste de paix: usages et significations. In Liturgie et charité fraternelle. Conférences Saint-Serge XLVe semaine d’études liturgiques, Paris, 30 Juin – 3 Juillet
JANINI, J. (ed.). Liber Missarum de Toledo y libros Místicos. 2 vol.Toledo, 1982-1983.
Slovníček pojmů
- Anafora: řecky pozdvižení, tj. srdcí nebo darů; tradiční označení eucharistické modlitby ve východních liturgiích
- Mystagogické katecheze: homilie velikonočního týdne uvádějící nově pokřtěné hlouběji do iniciačních svátostí
- Embolismus modlitby Páně: řecky vsuvka; modlitba kněze navazující na modlitbu Páně jako rozšíření poslední prosby Otčenáše
- Liturgická rodina: vývoj liturgického slavení, který na základě historických, zeměpisných, kulturních a jazykových daností vedl ke vzniku liturgie např. římské, ambroziánské na západě a antiochijské či alexandrijské na východě
- Hispánská liturgie: liturgie, která vznikla na území dnešního Španělska
The Sign of Peace
Summary: The article deals with a liturgical gesture which is characterized by the presence of the Kingdom of God. The author mentions five typologies concerning the time for the gesture of peace during the eucharistic offering and its significance in Antique church (according to prof. P. De Clerck). Then the author presents perception of this gesture in Eastern, Roman and Hispanic liturgy. He deals with the expression “holy kiss” which is the symbol of Holy Spirit unifying Christians with God and each other. Finally, he suggests plenitude of this gesture understood as a synonym of the church community. The gesture is seen as a sacrifice because it is the act of love.
Ke stažení: Pozdraveni-pokoje.pdf, 173 kB