Věřím v Ducha svatého, Pána a dárce života...
Autor: Marie Zimmermannová - Číslo: 2012/1 (O čem to spolu rozmlouváte?)
O Duchu svatém v životě církve a světa – inspirace v živé tradici církve
V srpnu roku 2011 byly publikovány výsledky analýzy šetření postojů
středoškolské mládeže České republiky k náboženství a spirituálním
otázkám. Šetření zorganizovala Křesťanská akademie mládeže (KAM) a jeho
výsledky analyzovala a komentovala PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. z
Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Celkem bylo dotazováno
6911 chlapců a dívek na 149 školách ve 30 obcích. Některé zajímavé
výsledky vzhledem k našemu tématu uvádíme ve sloupku vpravo.
Výsledky výzkumu vedou k otázkám, ale také obsahují výzvy. Například:
76 % z dotazovaných mladých lidí se považuje za „spirituální“ osoby.
Jaké otázky a touhy se pod tímto označením skrývají? Když k tomu
vezmeme v úvahu skutečnost, že mladí lidé si nejsnáze nechají poradit a
pomoci od svých vrstevníků, pak se můžeme ptát, jak oněch 7 % věřících
mladých křesťanů vnímá svůj duchovní život, respektive kým je pro ně
Duch svatý, co o Něm vědí, jak se v jejich životě projevuje, jak se k
Němu obracejí? Jsou schopni svědčit svým vrstevníkům o působení Ducha
svatého, který je „Pánem a dárcem života“?
Katecheze mladých věřících má z tohoto úhlu pohledu otevřen velký
prostor. Katechizující však musí být na vstup do něj dobře připraven.
Může se opírat o svoje vlastní poznání a zkušenosti, a také o živou
tradici církve. Co nám v tomto ohledu nabízí ona?
Jak věří v Ducha svatého církev, je synteticky formulováno ve Vyznání
víry: „… věřím v Ducha
svatého, Pána a dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i
Synem je zároveň uctíván a oslavován a mluvil ústy proroků.“
Nauku o Duchu svatém v novodobé historii církve rozvinul papež Lev
XIII. v encyklice Divinum
illud munus (1897). Papež Pius XII. nazval Ducha svatého v
encyklice Mystici
corporis (1943) životním principem církve, v níž působí ve
spojení s Kristem, hlavou jeho mystického těla.
Druhý vatikánský koncil, jehož 50. výročí zahájení si v tomto roce
připomeneme, shrnul působení Ducha svatého v církvi v čl. 4 konstituce Lumen Gentium.
Koncil též poukázal na nezbytnost znovu přehlédnout nauku o Duchu
svatém. Papež Pavel VI. k tomu řekl v roce 1973 při generální audienci:
„Po christologii musí
následovat nové studium a nový kult Ducha svatého. To je
nepostradatelný doplněk koncilního učení.“ Papež Jan Pavel
II. napsal v encyklice o Duchu svatém: „Skutečně, koncilní texty svým
učením o církvi samé a o církvi ve světě nás povzbuzují, abychom stále
více vnikali do trojičního tajemství Boha cestou evangelijní,
patristickou a liturgickou: tato cesta nás totiž vede k Otci – skrze
Krista – v Duchu svatém.“ (DeV, čl. 2)
V roce 1981 se v Římě a v Cařihradě slavilo 1600. výročí prvního
cařihradského koncilu (r. 381), při kterém byl k vyznání víry v Ducha
svatého v nicejské formě připojen přídavek: „Pána a dárce života, který od
Otce vychází, který s Otcem i Synem je stejně uctíván a oslavován,
který mluvil skrze proroky.“ Formulace druhé části tohoto
přídavku byla později ze strany římské církve rozšířena, což přispělo
ke sporům mezi západní a východní církví. Papež Jan Pavel II. viděl v
oslavách zmíněného výročí příležitost uvědomit si, že právě Duch svatý
je nejvyšším zdrojem jednoty církve a ukazuje cestu k jednotě křesťanů.
Papežovou odpovědí na výzvu koncilu bylo vydání tří encyklik, které se
postupně zabývají jednotlivými osobami Nejsvětější Trojice: Redemptor Hominis
(Vykupitel člověka, 1979), Dives
in misericordia (Bohatý milosrdenstvím, 1980) a Dominum et Vivificantem
(Pána a dárce života, 1986). Jan Pavel II. chtěl encyklikou o Duchu
svatém také odpovědět na hluboké touhy lidí, jak je u svých současníků
vnímal: jde o nové
objevení Boha v jeho realitě nekonečného Ducha, který přesahuje věci
lidské, jak ho Ježíš představuje Samařance; jde o
nezbytnost uctívat ho „v duchu a pravdě“ (J 4,24); o naději, že v něm
naleznou tajemství lásky a sílu k „novému stvoření“ (Ř 8,22; Ga 6,15);
ano, že naleznou toho, který dává život (srov. DeV, čl. 2).
Od vydání této encykliky uplynulo dvacet pět let. Její výzvy zůstávají
aktuální.
„Věřící“ a „spirituální“ jedinci
mezi českými středoškoláky Některá zjištění šetření KAM 2011:
|
Ke stažení: Věřím v Ducha svatého, Pána a dárce života..., 103 kB