Ukázky užití aktivizačních metod při výuce náboženství v základní škole
Autor: Pavel Lazárek - Číslo: 2012/2 (Praktická příloha (volná příloha časopisu))
Následující ukázky zpracoval autor článku „Metody vedoucí k rozvoji kritického myšlení“ P. Pavel Lazárek jako inspiraci a praktický návod, jak použít aktivizační metody RWCT ve výuce náboženství. Témata ukázkových hodin jsou vybrána náhodně z osnov pro výuku náboženství, vydaných ČBK v roce 2004. Praktickým ukázkám předchází celkový přehled o:
Plánování vyučovací hodiny
Před hodinou
MOTIVACE
Jak souvisí s tím, co již žáci znají a co se budou učit?
Jaké příležitosti ke kritickému myšlení téma nabízí?
CÍLE
Jak žáci naloží s novými poznatky, k čemu konkrétně je využijí?
NEZBYTNÉ PŘEDCHOZÍ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI
HODNOCENÍ
POMŮCKY A ČASOVÉ ROZVRŽENÍ
TÝMOVÁNÍ
Vlastní hodina
EVOKACE
Jak zjistím jejich dosavadní znalosti o tématu?
UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU
Jak budou sledovat, zda a jak obsahu rozumí?
REFLEXE
Jak je povedu k tomu, aby uvažovali o tom, co nového se dozvěděli, aby hledali odpovědi na otázky, které i po hodině zůstaly nezodpovězené, a aby řešili to, co jim není jasné?
ZÁVĚR
Jaké další učení může tato hodina vyprovokovat?
Do jaké míry je žádoucí vyřešit společně předložený problém?
Co by měli žáci zvládat, když projdou učebním celkem, jehož součástí je proběhlá vyučovací hodina?
Po hodině
DALŠÍ VÝSLEDKY
Co by měli žáci zvládat, když projdou učebním celkem, jehož součástí je i nyní plánovaná hodina?
Během výchovně-vzdělávacího procesu nepracujeme jen s reflexí žáka, ale sledujeme, zda námi naprojektovaný postup byl efektivní, v čem máme rezervy, co by bylo vhodné či dokonce nutné změnit… Učitel hodnotí sebe sama jako nezbytnou součást učebního procesu.
Použitá literatura: STEELOVÁ, J. L. – MEREDITH, K. S. –
TEMPLE, C. – WALTER, S. Plánování
vyučovací hodiny. Příručka VI. kurzu RWCT. 1998.
Praktická ukázka č. 1 pro 3. ročník
Téma: Pán Ježíš chce být hostem u Zachea
Vyučovací jednotka: 1 vyučovací hodinaTouha Zachea setkat se s Ježíšem
Zacheus mění svůj život
Ježíšova láska k člověku
Cíle: Žák:
- vyjádří vlastními slovy změnu Zacheova života po setkání s Ježíšem (k);
- vysvětlí od čeho byl Zacheus osvobozen (k);
- uvědomí si, že Bůh přijímá každého člověka takového, jaký je, a svou láskou ho mění (a);
- vysloví své názory a připomínky k danému tématu (k);
- zamýšlí se, v čem je Zacheovi podoben (k);
- vyjádří se k nároku přijímat a milovat každého člověka (p).
Metody: brainstorming, vyprávění, inscenační metoda hraní rolí, kladení otázek
Metodický postup: Žáky seznámíme s tématem a cíli hodiny.
EVOKACE
(10 min.)
Brainstorming: Žáci sdělují svoje představy o celníkovi (jak vypadá,
jak chodí oblečený a co je náplní jeho práce). Představy žáků můžeme
zaznamenat na tabuli a následně porovnat a doplnit s realitou v době,
kdy žil Zacheus.
UVĚDOMĚNÍ SI
VÝZNAMU (25
min.)
Vyprávění:
Hraní rolí: Žákům se rozdají kartičky s rolemi:
- Ježíš
- Zacheus
- apoštolové
- lidé
- já (zbývající žáci představují každý sám sebe v davu lidí)
REFLEXE
(10 min.)
Učitel rozdělí žáky do tří skupin a každá skupina bude mít za úkol
odpovědět na jednu otázku:
- Jaký byl Zacheus před setkáním s Ježíšem?
- Jak se Ježíš choval k Zacheovi?
- Jak jednal Zacheus po setkání s Ježíšem? Co způsobilo tu změnu?
Praktická ukázka č. 2 pro 3. ročník
Téma: Bůh nás miluje, proto nám odpouští
Vyučovací jednotka: 1 vyučovací hodina
Snaha být lepším
Příběh „O otci a jeho dvou synech“
Svátost pokání a smíření
Cíle: Žák:
- vyjádří vlastními slovy důležitost odpuštění v našem životě (k);
- stručně reprodukuje příběh „O otci a jeho dvou synech“ (k);
- uvědomí si, že Bůh přijímá každého znovu a znovu, aby mu byly odpuštěny hříchy (a);
- vysloví své názory a připomínky k danému tématu (k);
- zamýšlí se, v čem je podoben prvnímu nebo druhému synovi (k).
Metody: brainstorming, vyprávění, výklad, kladení otázek
Metodický postup: Žáky seznámíme s tématem a cíli hodiny.
EVOKACE
(15 min.)
Žáky posadíme do kruhu tak, aby na sebe vzájemně dobře viděli a mohli
tak diskutovat. Ptáme se:
- Co si představíte pod pojmem ODPUŠTĚNÍ?
UVĚDOMĚNÍ SI
VÝZNAMU (25
min.)
Žáky rozdělíme do menších skupin po čtyřech (podle počtu žáků) a
požádáme je, aby poskládali dějovou linii příběhu o otci a dvou synech
z přiložených kartiček.
Poté, co je příběh poskládán, požádáme jednotlivé skupiny, aby vždy
kousek příběhu přečetly.
Ukázka zpracování
rozstříhaného příběhu „O otci a jeho dvou synech“
viz přiložený soubor pdf níže.
Formou výkladu zdůrazníme obsahový význam příběhu, který nám ukazuje,
jak je Bůh dobrý a milosrdný. Na každého z nás čeká, aby nám mohl
odpustit naše hří-chy a viny. My k Bohu přicházíme, litujeme svých
hříchů a prosíme ho o pomoc, abychom mohli být lepší.
REFLEXE
(5 min.)
V této fázi si ověříme, jak žáci učivo pochopili. Rovněž se jich
zeptáme, jestli je tento příběh inspiroval k odpuštění nebo vyjasnění
sporů, které dosud sami nevyřešili.
Praktická ukázka č. 3 pro 7. ročník
Téma: Skutky lásky
Vyučovací jednotka: 1 vyučovací hodina
Skutky lidské lásky
Příklady osobností
Cíle: Žák:
- zamýšlí se na důsledky lidské lhostejnosti, která vede k utrpení (k);
- uvede příklady skutků lidské lásky a jejich provázanost s láskou Boží (a);
- vyjmenuje některé významné představitele a světce, kteří zasvětili svůj život pomoci druhým (a);
- zamýšlí nad důsledky dobra ve světě (k).
Metody: ilustrační metoda (kresba), diskuse, kolečko
Metodický postup: Žáky seznámíme s tématem a cíli hodiny.
EVOKACE
(10 min.)
Žákům rozdáme čtvrtky papíru. Požádáme je, aby na ně nakreslili to, co
pro ně charakterizuje „skutek lásky“.
Vybereme některé obrázky a ptáme se žáků, proč zvolili daný motiv, co
je k tomu vedlo, co chtěli kresbou sdělit.
UVĚDOMĚNÍ SI
VÝZNAMU (25
min.)
Žáky posadíme do kruhu tak, aby na sebe dobře viděli a mohli
komunikovat tváří v tvář. Následně mezi ně položíme obrázky, které se
týkají látky. Uvedeme téma „skutky lásky“ a s žáky diskutujeme o pomoci
druhým lidem, kteří trpí hladem, žízní, jsou smrtelně nemocní,
uvězněni, a o pomoci, kterou jim můžeme poskytnout.
V žácích se snažíme utvářet zodpovědné postoje sounáležitosti, aby
nezůstali lhostejní ke svým bližním a k utrpení ve světě.
REFLEXE
(10 min.)
Náhodným kladením otázek si ověříme nově získané vědomosti žáků, které
jsou zaměřeny především na budování jejich postojů.
Za domácí úkol mají žáci vyhledat pomocí médií a literatury osobnosti,
které jsou nám příkladem blíženecké lásky; jednu z nich si vybrat a
stručně ji charakterizovat v úvodu následující hodiny náboženství.
Praktická ukázka č. 4 pro 8. ročník
Téma: Svědomí a odpovědnost
Vyučovací jednotka: 1 vyučovací hodina
K čemu svědomí je
Výchova svědomí a péče o ně
Zodpovědnost – za sebe, za druhé
Morální dilema
Cíle: Žák:
- objasní pojem svědomí (k);
- analyzuje vztah mezi vlastním svědomím a situací, kdy se rozhoduje pro mravně dobrý nebo špatný čin (a);
- posoudí důvody jednání člověka na vytvořené kazuistice (a);
- zamýšlí se nad důsledky svého jednání (k);
- přijme skutečnost, že je odpovědný za své jednání a jeho důsledky pro sebe i své okolí (p);
- vysloví své názory a připomínky k danému tématu (k).
Metody: pětilístek, situační metoda, analýza případu, brainstorming, kolečko
Metodický postup: Žáky seznámíme s tématem a cíli hodiny.
EVOKACE
(10 min.)
Pětilístek:
V pětilístku žáci vyjádří své představy.
Ukázka pětilístku
svědomí čisté, jasné burcuje, napomíná, vyčítá jasný kompas v těle světlo |
svědomí bojácné, skryté radí, ponouká, hodnotí ukazatel správné cesty života maják |
UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU (25 min.)
Vysvětlení pojmu:
U sv. Pavla je to pojem pro vnitřní hlas korekce dobra a zla.
Svědomí je hodnotící systém našeho myšlení a jednání.
- 1. skupina – Nález kabelky s peněženkou (velký obnos peněz) a s doklady
2. skupina – Prodavačka se splete a vrátí kupujícímu o 200 Kč víc.
3. skupina – Kamarádka bere drogy.
4. skupina – Řidič způsobí dopravní nehodu.
Nyní následuje analýza vytvořeného případu (příběhu). U každého příběhu je nutné zdůraznit zodpovědnost v rozhodování a poukázat na rozhodování v časové tísni.
Vysvětlení pojmu: Morální dilema je situace, kdy se střetávají různé hodnoty (mohou být i pozitivní). Dilemata mají více řešení, a proto je nutné:- formulovat možná východiska;
- pojmenovat své pozice;
- odkrýt konflikty hodnot;
- zamyslet se nad vlastní motivací;
- jednat s ohledem na dlouhodobý cíl.
Vysvětlení: Výchova svědomí je celoživotní úkol. Rozumová výchova učí
ctnostem, chrání před strachem, sobectvím a pýchou. Výchova svědomí
zaručuje svobodu a plodí pokoj v srdci.
Formování svědomí
(brainstorming): Žáci mohou vyslovit, co je napadne. Ostatní hlasují,
zda s tím souhlasí či nesouhlasí.
- úzkostlivé
- laxní
- různě deformované (zraněné, necitlivé…)
REFLEXE
(10 min.)
Kolečko: Žákům klademe otázky. Odpovídat může jen ten, kdo má mikrofon.
Otázky se týkají vědomostí, názorů, praktických dovedností.
Příklad otázek:
- K čemu člověk potřebuje svědomí?
- Jak může být jeho svědomí narušeno?
- Uveď příklad morálního dilematu.
Praktická ukázka č. 5 pro 9. ročník
Téma: Někdy také můžeš potkat bolest
Vyučovací jednotka: 1 vyučovací hodina
Kde se mohu s bolestí setkat
Reakce Pána Ježíše na bolest druhých (mladík z Naimu, Jairova dcera, ochrnulý muž na lůžku, uzdravení slepého, uzdravení malomocných)
Jak se chovat k lidem, kteří prožívají bolest
Jak snášet vlastní bolest
Cíle: Žák:
- charakterizuje druhy bolesti (k);
- vysvětluje, v čem může být bolest pozitivní a v čem negativní (k);
- objasní změny v chování člověka s bolestí (a);
- analyzuje vlastní prožitek bolesti (a, p);
- vysloví své názory a připomínky k danému tématu (k).
Metody: volné psaní, T-graf, pětilístek, práce s textem, analýza případu
Metodický postup: Žáky seznámíme s tématem a cíli hodiny.
EVOKACE
(10 min.)
Volné psaní:
- kdy prožili nějakou bolest;
- kdo (co) jim v té chvíli nejvíce pomohl(o) bolest překonat;
- koho si přáli mít u sebe.
UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU (25 min.)
Vysvětlení: Bolest – nepříjemný subjektivní pocit doprovázený objektivními projevy (naříkání, bledost aj.).Druhy:
- somatická (tělesná – bolest kolene)
- psychogenní (např. bolest ze smrti někoho blízkého)
- psychosomatická (např. žaludeční vředy)
- akutní (bolest břicha při zánětu slepého střeva)
- chronická (u starých lidí bolest kloubů)
Ukázka T-grafu
Čím můžeme zmírnit bolest bližních | Čím můžeme zvýšit bolest druhých |
úsměvem pohlazením dobrým slovem zájmem o druhého nasloucháním uchopením za ruku rozhovorem úctou k člověku, který trpí |
netečností necitelností nezájmem zraňujícím slovem pohrdáním hrubým zacházením nedůvěrou bagatelizací bolesti |
Práce s textem:
REFLEXE
(10 min.)
Žáci vytvoří pětilístek na pojem „bolest“. Více si tak uvědomí, co pro
ně bolest znamená, jak ji sami vnímají a že je potřeba druhým lidem v
bolesti pomáhat.
bolest ostrá, krutá unavuje, oslabuje, trápí pepř a sůl života výzva |
bolest nesnesitelná, otupující souží, svazuje, bodá krutá přítelkyně, která neopouští oheň |
bolest všudypřítomná, nenáviděná zatěžuje, zraňuje, radí nůž bodnutý do těla sopka |
Ke stažení: Ukázka zpracování rozstříhaného příběhu - příloha k praktické ukázce č. 2 pro 3. ročník, 122 kB