Číslo 2012/3: Výchova k poslání
Editorial
Vážení čtenáři!
Třetí číslo tohoto ročníku uzavírá cyklus, který jsme věnovali svátosti
biřmování a katechezi spojené s přípravou ke slavení této svátosti a k
životu z ní. V prvním čísle jsme se zabývali osobou Ducha svatého. Ve
druhém čísle jsme se zaměřili na teologii svátosti biřmování a
katechetickou formaci kandidátů této svátosti. Společným jmenovatelem
článků tohoto čísla je výchova k účasti na poslání církve, k níž jsou
povoláni všichni křesťané. Od biřmovaných se tradičně očekává, že v
nich bude zájem o ni povzbuzen a posílen. Jednotlivé články mohou
napovědět, jak k tomuto cíli směřovat.
Mít účast na poslání církve znamená též angažovat se pro společné dobro
lidí. Jinými slovy – být solidární s druhými. Důvody pro takovou
solidaritu vycházejí z lidské přirozenosti a z křesťanské víry. V
přirozené rovině poznáváme, že bez existence druhých lidí a vztahu k
knim nejsme schopni žít. V rovině víry je naším světlem Ježíš Kristus,
Boží Syn, který byl natolik solidární s lidstvem, že se stal člověkem.
Tyto úvahy rozvíjel biskup Václav MALÝ, z jehož přednášky pronesené v
Pardubicích na začátku října tohoto roku jsme vybrali první část (viz
s. 5).
Rubriku „Otevíral jim oči“, jejímž účelem je přinést nové pohledy na
známé skutečnosti, tvoří čtyři články. Petr CHALUPA představuje Josefa
Egyptského, který je naplněn Božím duchem, aby dokázal zvládat situace,
do kterých se dostal; osvědčil víru v Hospodina, v níž byl vychován;
plnil své úkoly a odpustil bratrům, jejichž srdce se v jeho blízkosti
proměňovala. Tento článek tak propojuje témata prvních dvou letošních
čísel revue s tématem tohoto čísla.
Petr ŠTICA podává náčrt základních aspektů solidarity v křesťanském
pojetí. Nejprve vymezuje pojem „solidarita“ na základě původního
významu termínu, jeho výskytu v soudobé literatuře, v biblických
textech a v sociálním učení církve. Poté se zastavuje u pojmu „globální
solidarita“ a představuje jeho chápání v nové větvi sociálních encyklik
papežů Pavla VI. a bl. Jana Pavla II. Ve střední části článku nabízí
několik obrazů, které lze využít v katechezi biřmovanců (viz podněty v
praktické příloze). Článek doporučujeme jako východisko k představení
základních principů sociální nauky církve.
Následující dva články jsou příspěvkem k diskusi, jak vychovávat v
katechezi k diakonii – tj. ke službě jako k odpovědi na hlásané a
slavené Boží slovo. Lenka JEŘÁBKOVÁ uvádí v první části východiska k
požadavku, aby katecheze zahrnovala i službu k diakonii. Ve druhé části
se zabývá aspekty katechetické formace k diakonii, metodologickým
postupem a praktickými náměty pro skupiny dětí, mladých lidí a
dospělých. Tento článek je doplněn přehledem témat ze sociálních
encyklik papežů a sociálního listu České biskupské konference „Pokoj a
dobro“ (podrobnější tabulka je umístěna na internetových stránkách
časopisu).
K důležitým úkolům katechetické formace mladých lidí patří bezesporu i
mravní výchova. Ta by měla být zacílena nejen na přijetí konvenční
morálky, ale na výchovu ke svobodnému jednání na základě vnitřní
motivace. Resumé článku, jehož autorem je italský profesor Roberto
ROMIO, nabízí charakteristiku morální situace soudobé italské
společnosti; dále uvádí požadavky na mravní formaci v náboženské
výchově a v závěru představuje model hermeneutické existenciální
didaktiky, vhodný pro morální formaci mladých lidí.
Rozhovor s P. Jiřím ŠLÉGREM, národním ředitelem Papežských misijních
děl v České republice, jsme zařadili do rubriky „Vypravovali, jak ho
poznali“. Jeho účelem je nabídnout zkušenosti z jeho misijních cest,
jak žijí své povolání v církvi bratři a sestry ve víře v Africe a v
Asii. V rámci PMD lze také realizovat touhu mladých lidí smysluplně
uplatnit dary, které od Boha dostáváme.
Rubrika „Inspirace z pedagogiky“ doplňuje mozaiku příspěvků k výchově
mladých křesťanů ke službě v církvi. Zabývá se riziky, která v sobě
nesou různé soutěže a podobné aktivity užívané k motivaci dětí a
mladých lidí v náboženské výchově a v katechezi. Inspirací pro tento
článek je přednášková a publikační činnost psycholožky PhDr. Jany
NOVÁČKOVÉ ze Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání.
Téměř v závěru tohoto čísla uvádíme poprvé příležitostnou rubriku
„Recenze“. Představujeme v ní dvě díla autorů Rajmunda TRETERY a Záboje
HORÁKA z oboru církevního práva, která jsou určena mj. také kněžím,
učitelům náboženství a dalším osobám, které působí ve školách. Slovník církevního práva
může najít i širší uplatnění, protože vysvětluje mnohé termíny z
církevních dějin i současné praxe. Třetí stručná recenze je převzata ze
stránek Katechetického střediska v Praze. Jedná se o publikaci o vývoji
pedagogických metod.
Na zadní obálce stručně představujeme bl. Karla Habsburského
(1887–1922), posledního rakouského císaře a českého krále. Blahořečen
byl 3. 10. 2004 papežem Janem Pavlem II. a v současnosti probíhá
beatifikační proces jeho manželky císařovny Zity (1892–1989). Památka
tohoto světce, stanovená v římském kalendáři na 21. října, zatím nebyla
do českého liturgického kalendáře zařazena. Vybrali jsme jeho osobnost
proto, že byl podle historiků jediným státním představitelem, který se
v době I. světové války důsledně řídil sociálním učením církve a
projevoval svými nařízeními solidaritu jak s vojáky, tak s chudými
lidmi, kteří válkou trpěli.
Jednotlivé články tohoto čísla jsou doplněny o metodické materiály v
praktické příloze a na internetových stránkách časopisu. Praktická
příloha nabízí rovněž anotaci k adventním katechetickým programům, jež
nabízejí některá katechetická centra.
Slovo biskupa
- O základních principech solidarity (Václav Malý)
Otevíral jim oči (recenzováno)
- Josef Egyptský – „muž, v němž je duch Boží“ (Gn 41,38) (Petr Chalupa)
- Globální solidarita v sociálním učení církve (Petr Štica)
- Výchova k diakonii v katechezi (Lenka Jeřábková)
- Přehled témat katolické sociální nauky (Lenka Jeřábková)
- Morální výchova dospívajících v podmínkách současné společnosti (Roberto Romio, Marie Zimmermannová)
Inspirace z pedagogiky (recenzováno)
- Co je vnitřní motivace a jak ji lze posílit či ohrozit (Marie Zimmermannová)
Vypravovali, jak ho poznali
- Rozhovor s P. Jiřím Šlégrem, národním ředitelem Papežských misijních děl v České republice (Marie Zimmermannová)
Recenze
Obrazové pomůcky
- Blahoslavený Karel Habsburský (Marie Zimmermannová)
Praktická příloha (volná příloha časopisu)
- Praktická příloha
- Etická témata v katechezi s dospívajícími mladými lidmi vyžadují specifický pedagogický přístup (Redakce a spolupracovníci)
- A Po stopách Josefa Egyptského (Redakce a spolupracovníci)
- B Změň to ty (Redakce a spolupracovníci)
- C Mír a spravedlnost - téma POZDRAV (Redakce a spolupracovníci)
- C Mír a spravedlnost - téma VIETNAMCI (Markéta Rumpíková)
- D Adventní programy (Redakce a spolupracovníci)
- Je neděle, děti! (Redakce a spolupracovníci)
- Přehled pomůcek k tematice č. 3/2012 ke stažení (Redakce a spolupracovníci)
- Sociální nauka církve - iniciativa i17-11 (Redakce a spolupracovníci)