Číslo 2014/1: Člověk
Editorial
Vážení čtenáři!
Ve 20. století došlo v církvi k významnému zvýšení zájmu o člověka. To se projevuje mj. i v dokumentech, které vydali papežové Pavel VI. a jeho nástupci. V pastorační službě byl přijat princip „věrnosti Bohu a věrnosti člověku“ (VDK, čl. 145), kterým jsme vyjádřili také spojující téma tohoto ročníku. Potřebujeme poznat člověka, abychom mu pomohli otevřít se evangeliu. V jednotlivých číslech časopisu se budeme postupně zastavovat u dílčích témat: ČLOVĚK, KŘESŤAN a ŽIVOTNÍ STYL, a to z pohledu křesťanské víry.
Mariusz KUŹNIAR představuje novou exhortaci Radost evangelia (dále EG), v níž se papež František v každé části bezprostředně obrací k člověku, který je „cestou církve“. V katechezi, píše papež, sehrává podstatnou roli první hlásání (kérygma). Veškerá křesťanská formace je především jeho prohlubováním. Katechetické setkání se zakládá na zvěstování slova, vede k naslouchání, rozjímání, žití, slavení a dosvědčování slova (EG, čl. 164, 165, 174). Petr CHALUPA představuje ve svém článku biblické texty pro naslouchání zvěsti o člověku.
Dějiny ukazují, že humanismus bez Boha nevede k pravému pokroku lidstva. V souvislosti s touto skutečností si Prokop BROŽ klade řadu otázek a nabízí podněty k hledání odpovědí. Jinou skupinu otázek tvoří ty, jež se ptají po původu světa a člověka a po smyslu jejich existence. Bádání českých teologů v této oblasti a orientaci pro katechety při objasňování problematiky evolučního vývoje člověka představuje Ctirad Václav POSPÍŠIL.
Kromě tradice filosoficko-vědecké můžeme čerpat i z tradice literární, jež patří k „cestám krásy“, které by katecheze měla věnovat zvláštní pozornost (srov. EG, čl. 167). Podněty z české poezie představuje Jana HAJDOVÁ.
Našemu oboru vlastní téma výchovy člověka jsme zařadili formou recenze publikace Teorie výchovy od Martina Strouhala, kterou zpracovala Marcela ROUBALOVÁ.
Rubriky druhé části časopisu informují o průběhu projektu „Obnova katecheze a náboženského vzdělávání v České republice“, aktuální příspěvek představuje práci skupiny pro církevní školy.
V rubrice Rozhovor budeme postupně představovat činnost diecézních center pro rodinu, a to v souvislosti s Rokem rodiny. V tomto čísle vás Josef ZÁBOJ seznámí s podporou rodin v olomoucké arcidiecézi.
Pro letošní ročník jsme přislíbili novou podobu praktické přílohy. V její první části najdete průvodce články rubriky „Vzděláváme se“ a s nimi související scénáře a pomůcky. Ve druhé části představujeme dvě konkrétní metody práce: využití zážitkové pedagogiky a metod rozvíjejících kritické myšlení.
Marie ZimmermannováEditorial
- Člověk je mystérium (Dominik Pecka)
Žijeme s církví
- Evangelii Gaudium - programový dokument papeže Františka? (Mariusz Kuźniar)
Vzděláváme se (recenzováno)
- Biblické pojetí člověka (Petr Chalupa)
- Jaký pokrok zlidšťuje lidský život? Ten garantovaný Bohem. (Prokop Brož)
- Česká a světová teologie v období let 1850 - 1950 tváří v tvář problematice evolučního vzniku člověka (Ctirad Václav Pospíšil)
Umění v katechezi (recenzováno)
- Odkazy křesťansky orientované poezie (Jana Hajdová)
Rozhovor
- Rozhovor s vedoucím rodinného centra v Olomouci Josefem Zábojem (Martina Orlovská)
Z Katechetické sekce ČBK
- Církev a reforma kurikula českých škol (Filip Dostál)
Recenze
- Martin Strouhal: Teorie výchovy (Marcela Roubalová)
Praktická příloha (volná příloha časopisu)
- Téma ročníku 2014: Věrnost Bohu a člověku (Marie Zimmermannová)
- Téma čísla: ČLOVĚK (uvedení do tématu) (Marie Zimmermannová)
- Č jako ČLOVĚK (Z abecedy katechety)
- Průvodce články rubriky "Vzděláváme se" (Marie Zimmermannová)
- Biblické pojetí člověka - průvodce (Marie Zimmermannová)
- Jaký pokrok zlidšťuje lidský život? Ten garantovaný Bohem - průvodce k článku (Marie Zimmermannová)
- Česká teologie (1850 - 1950) k evolučnímu vzniku člověka - průvodce k článku (Marie Zimmermannová)
- Didaktické metody pro výuku náboženství (Petra Pavlusíková)
- Návrh využití metod vedoucích k rozvoji kritického myšlení (Alexandra Chytková)
- Přehled pomůcek a článů k tematice čísla (Marie Zimmermannová)